Dvodnevna Konferencija na temu „Profesionalna rehabilitacija i
zapošljavanje osoba s invaliditetom u Federaciji BiH" održana u periodu od 21.
do 23.oktobra 2021.godine, u Neumu.
Organizatori Konferencije su bili Udruženje slijepih Kantona
Sarajevo, Caritas Bosne i Hercegovine i Fond za profesionalnu rehabilitaciju i
zapošljavanje osoba sa invaliditetom F
BiH.
Cilj Konferencije je bio analizirati učinke Zakona o
profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom u Federaciji
Bosne i Hercegovine, te ponuditi preporuke za promjenu zakonske regulative.
Na Konferenciji je učestvovalo 30 osoba iz sljedećih organizacija i
institucija:
-
Caritas BiH
-
Fond za profesionalnu rehabilitaciju i
zapošljavanje osoba sa invaliditetom;
-
Udruženje slijepih Kantona Sarajevo;
-
Škola za srednje stručno obrazovanje i radno
osposobljavanj Sarajevo;
-
Institucija ombdusmana u BiH;
-
Zastupnički dom Parlamenta F BiH;
-
Zaštitna radionica Radin Mostar
-
UDAS Banjaluka;
-
SUMERO Sarajevo
-
Federalni zavod za zapošljavanje;
-
Dom naroda Parlamenta F BiH;
-
Federalno ministarstvo rada i socijalne politike;
-
Služba za zapošljavanje HNŽ;
-
Udruženje „Život sa Down sindromom";
-
Udruženje Proreha
-
Savez RVI F BiH
-
IC.Lotos Tuzla
-
Zaštitna radionica Intrag doo Tuzla
- TMP Društvo za zapošljavanje slijepih.
Konferencija je radila dva
dana u 6 sesija. Svaka sesija je bila
posvećena određenoj temi ili gledištu o implementaciji Zakona iz perspektive: organizacija osoba s
invaliditetom, društava za zapošljavanje osoba s invaliditetom, Federalnog
ministarstva rada i socijalne politike i Fonda za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa
invaliditetom F BiH. Konferencijom je moderirao Fikret Zuko direktor Udruženja
slijepih Kantona Sarajevo, a prezentacije su pripremili:
Zlatko Malić Caritas BiH, Suvad Zahirović – IC.Lotos Tuzla u ime
organizacija OSI, Veselin Rebić – direktor TMP-a u ime društava za zapošljavanje
OSI, Sabina Zubčević i Nejra Šabić pripremile su prezentacije o postignućima
Fonda i o prijedlozima za promjene Zakona iz perspective Fonda.
Prezentaciju je također pripremio i Dobrica Jonjić pomoćnik
ministra Federalnog ministarstva rada i socijalne politike. Naida Spužević je
prezentirala izvještaj Ombdusmana o zapošljavanju OSI. O svim prezentacijama
vođene su diskusije i analizirano svako
predloženo rješenje.
Na kraju Konferencije usaglašene su sljedeće preporuke:
1.
Definiciju
invaliditeta u Zakonu (članak 3) uskladiti s definicijom UN Konvencije o
pravima osoba s invaliditetom i pokušati uključiti psihosocijalni invaliditet;
2.
Svi vidovi subvencija namijenjeni osobi s invaliditetom u
ovom Zakonu bi trebali „pratiti" osobu s invaliditetom, bez obzira kod kojeg je
poslodavca uposlena.To se prije svega misli na nadoknadu doprinosa i poreza, izuzev državnih institucija
koji se finansiraju iz budžeta i privrednih društava čiji je većinski vlasnik
država ;
3.
Odredbe
koje se odnose na radnog centar izbrisati
iz Zakona jer nije u skladu s UN Konvencijom i preporukama Komiteta za prava
osoba s invaliditetom;
4.
Treba
Izjednačiti status organizacija osoba sa invaliditetom koje zapošljavaju osobe
s invaliditetom sa statusom zaštitne radionice, odnosno radnici i osobe s
invaliditetom zaposlene u organizacijama osoba s invaliditetom trebaju imati
ista prava i subvencije kao uposlenici u zaštitnim radionicama;
5.
Nivo
podrške osobi sa invaliditetom i poslodavcu bi trebao biti upravo
proporcionalan stepenu invaliditeta, a s ciljem stimulisanja zapošljavanja
osoba sa težim stepenom invaliditeta;
6.
U
izmjenama Zakona utvrditi obvezu Porezne uprave u kontroli naplate posebnog
doprinosa.Takodje treba u tom smislu dopuniti zakone koji regulišu oblast poreza
i doprinosa i rad i nadležnosti poreske uprave.
7.
Povećati
broj i postotak zaposlenih osoba s invaliditetom za dobivanje statusa
privrednog društva za zapošljavanje osoba s invaliditetom sa 40% na 50%,od
ukupno uposlenih;
8.
Povećati
broj i postotak zaposlenih osoba s invaliditetom za dobivanje statusa
privrednog društva za zapošljavanje OSI i zaštitne radionice;
9.
Utvrditi
nadležnost Federalnom ministarstvu rada i socijalne politike za dodjeljivanje
statusa zaštitne radionice, obavezu praćenja da li ispunjava uvjete, te da
blagovremeno obavijesti zainteresirane strane u slučaju gubitka statusa;
10.
Kvota uposlenih radnika 16:1 treba i dalje ostati na snazi.
11.
Kod određivanja zaposlenih osoba s invaliditetom u svim
pravnim subjektima definirati postotak invaliditeta uposlenika koji treba biti
isti kao postotak za dobivanje subvencija (minimalno 60%). Predstavnik RVI
smatra da se procenat tjelesnog oštećenja treba smanjiti na 50% za ostvarivanje
prava po Zakonu, sa čim se nisu složili ostali učesnici osim prestavnika
društava za zapošljavanje OSI;
12.
Brisati mogućnost formiranja zasebne zaštitne radionice u okviru postojećeg privrednog
društva, Članak 31;
13.
U Zakonu o privrednim društvima unijeti odredbu da postoje privredna društva za zapošljavanje OSI;
14. Izvršiti dopune Zakona o doprinosima F BiH, dopuniti članak 4 i članak 10 u skladu s ovim Zakonom;
15.
Izvršiti dopune Zakona o poreznoj upravi F BiH, dopuniti
članak 1, članak 3, članak 36 i članak 96;
16.
Preciznije definirati obvezu vođenja evidencije o
zaposlenim i nezaposlenim osobama s invaliditetom.od strane nadležnih
institucija;
17.
Osigurati primjenu članka 49. Zakona (oslobađanja i
beneficije) staviti obvezno se uređuju zakonima, umjesto bliže se uređuju;
18.
Izmijeniti članak 15, stav 3 Zakona – prednost pri
zapošljavanju uskladiti sa Zakonom o radu;
19.
Izmijeniti članak 18 Zakona (vremenske odrednice više
nisu potrebne), ostaviti samo kvotu;
20.
Izmjenama
Zakona bi trebalo omogućiti da Fond dodjeljuje značajnija sredstva za kapitalna
ulaganja i značajnije investicijske poduhvate preduzeća za zapošljavanje osoba
sa invaliditetom na ekonomskoj osnovi u vidu beskamatnih i dugoročnih kredita;
Učesnici su
raspravljali još o nekoliko tema , ali se nije moglo zaključiti da je
postignuta saglasnost kako ih treba rješavati, neke od njih su:
a)
Formiranje
interesnog (koordinirajućeg) tijela za primjenu Zakona (Ministarstvo, Fond,
Zavod i službe za zapošljavanje, Porezna uprava i sl);
b)
Osigurati
primjenu Profesionalne rehabilitacije kroz izradu posebnih akata (pravilnika) o
načinu provođenja i financiranju mjera i aktivnosti profesionalne
rehabilitacije, bez obveze formiranja zasebne ustanove (uvezivanje postojećih
institucija, ustanova i organizacija za provedbu mjera i aktivnosti).
Prethodno navedene dvijete teme, kao i još neka
pitanja trebaju se rješavati u toku
pripreme izmjena i dopuna zakona.
Ocjena svih učesnika je da je Konferencija bila
potrebna , da je uspješno organizovana, da su vođene kvalitetne rasprave, da su
mnogi stavovi usaglašeni među zainteresiranim stranama, te da i dalje treba
nastaviti diskusiju.